Arduino – mała płytka z dużymi mozliwościami
Arduino to coraz popularniejsza platforma umożliwiająca łatwe tworzenie elektronicznych projektów zawierających mikrokontroler. Dostarcza łatwe w obsłudze narzędzia – wystarczy podłączyć płytkę kablem USB do komputera, wybrać opcję zaprogramowania i gotowe! Program już pracuje. W tym wpisie wyjaśnię czym jest Arduino, a w następnych zamierzam dokładniej opisać sposób korzystania z tej platformy w formie kursu.
Czym jest Arduino?
Arduino to niewielka płytka wyposażona w mikrokontroler AVR. Znajdują się na niej również układy związane z dostarczaniem zasilania oraz ułatwiające programowanie mikrokontrolera i interakcję z komputerem z pomocą portu USB. Kabel połączeniowy USB pełni wiele ról:
- Dostarcza zasilanie do płytki,
- Służy do programowania mikrokontrolera,
- Funkcjonuje jako wirtualny port COM.
Dzięki temu na biurku nie ma bałaganu, a wykrywanie błędów w programie już od samego początku jest proste – możemy wysyłać dane do komputera i tam je odczytywać oraz porównywać ze swoimi założeniami.
Arduino występuje w wielu wersjach, ale generalnie funkcjonują one podobnie i są ze sobą w większości wypadków kompatybilne bez konieczności dokonywania zmian w kodzie.
Shieldy – co to takiego?
Niezaprzeczalną zaletą platformy Arduino są modułowe rozszerzenia, które można dołączać do styków rozmieszczonych przy krawędzi płytki. Co więcej, w tym samym czasie można używać kilku takich rozszerzeń, o ile ich fizyczna budowa tych rozszerzeń to umożliwia i nie występują konflikty portów, utrudniające korzystanie z nich.
Przykładowe dostępne shieldy to:
- Moduł Ethernet (sieć komputerowa),
- Moduły zdalnej komunikacji,
- Sterowniki silników,
- Karty przekaźnikowe,
- Wyświetlacze,
- Klawiatury i elementy sterownaia,
- Czujniki.
Biblioteki i IDE
Oprogramowanie współpracujące z Arduino jest naprawdę proste w obsłudze. Programy pisze się w języku bardzo przypominającym C ++(właściwie to jest to ten język, a oprogramowanie programujące Arduino dokonuje jedynie kilku przekształceń przed kompilacją). Dostępne biblioteki są bardzo bogate, nie trzeba już tydzień szukać lub pisać samodzielnie bibliotek do obsługi rzeczy takich jak np. wyświetlacze czy porty komunikacyjne. Dzięki temu można skupić się na wprowadzaniu w życie swojego pomysłu, a nie mozolnym dłubaniu przy rozpraszających szczegółach. Dla praktycznie każdego dostępnego w sprzedaży shielda dostępne są instrukcje konfiguracji bibliotek standardowych lub specjalnie przygotowane, dedykowane biblioteki. Tak więc korzystanie z Arduino jest stosunkowo proste w porównaniu z konkurencją w postaci BASCOM’a lub czystego AVR-GCC (Arduino korzysta z tego kompilatora).
Co dalej?
Wortalu pojawi się kurs programowania na platformie Arduino, bardzo możliwe, że pojawią się również projekty niezależne od tego kursu. Zapraszam już niedługo. Co najbardziej Was interesuje w programowaniu i tej platformie?
-
http://forum.majsterkowicza.pl/user-149.html jakubf2007
-
http://forum.majsterkowicza.pl/user-473.html szermier1
-
http://forum.majsterkowicza.pl/user-1.html btomasz
-
http://forum.majsterkowicza.pl/user-473.html szermier1
-
http://forum.majsterkowicza.pl/user-1.html btomasz
-
http://forum.majsterkowicza.pl/user-149.html jakubf2007
-
http://forum.majsterkowicza.pl/user-465.html hazor90
-
http://forum.majsterkowicza.pl/user-149.html jakubf2007
-
http://forum.majsterkowicza.pl/user-465.html hazor90
-
http://forum.majsterkowicza.pl/user-1.html btomasz
-
http://forum.majsterkowicza.pl/user-149.html jakubf2007
-
http://forum.majsterkowicza.pl/user-465.html hazor90
-
http://forum.majsterkowicza.pl/user-473.html szermier1
-
http://forum.majsterkowicza.pl/user-465.html hazor90
-
http://forum.majsterkowicza.pl/user-465.html hazor90
-
http://forum.majsterkowicza.pl/user-1.html btomasz
-
http://forum.majsterkowicza.pl/user-392.html StoQ